Діяльнісний підхід у навчальному
процесі
В
основу сучасної системи навчання покладений діяльнісний підхід. Зміст діяльнісного підхіду у навчальному процесі полягає у наступному:
у дітей необхідно
розвивати пізнавальний мотив (бажання навчитися і дізнатися), а також конкретну
навчальну мету (розуміння того, що саме потрібно освоїти і з’ясувати);
учні повинні
виконувати певні дії, для того, щоб набувати відсутні знання і вміння;
учнів потрібно
націлити на знаходження і засвоєння способів дій, що дозволяють свідомо
застосовувати набуті знання;
у школярів повинно
формуватися вміння контролювати дії не тільки після завершення, але також в
процесі виконання навчальних завдань;
в навчальний процес
необхідно включення вирішення життєвих і актуальних завдань.
Отже , маємо, що в
процесі навчання на першому місці повинно бути не стільки накопичення вмінь та знань і
формування навичок в учнів у вузькій області, а в більшій мірі становлення
кожної особистості, “самобудови” у навчальній діяльності. Причому найважливішим
є участь дитини не в індивідуальній діяльності, а в колективній, спільній з
іншими. Тому що основними завданнями процесу навчання є формування і
становлення громадської свідомості та особистості дитини. особливо це набуває актуальності у
викладання інтегрованого курсу "Основи здоров'я" в школі.
Пропоную на прикладі вивчення теми в 5 класі можливості
реалізаціії дільнісного підходу на різних етапах уроку
Тема : Здоров'я. Складові здорового способу життя( 5
клас)
I етап Виклик. Формування особистого інтересу учнів для
отримання інформації
Вправа
"Скріпка"
Учні отримують
пот одній скріпці, вчитель пропонує за 10 с надати прямої форми, а потім
повернути скріпці початковий вигляд(це може бути лист паперу) , звернути уваги
учнів на те, чи такі скріпки як спочатку. чи можна ії повернути початковий
вигляд. (як символ здоров'я)
Підвести до
висновку, що здоровя легко втратити , та важко його відновити
2 етап
Мета. Формування
навичок прийняття рішень
Вправа "Вибір дороги"
Діяльність
Учитель. Уявіть ,
що ви заблукали в густому лісі. і ось перед вами зявилися три дороги. Кожна
може вивести з лісу, але за певних умов:
1. Ліворуч підеш-
велике багатство знайдеш, але здоровя загубиш.
2. Праворуч
підеш- половину багатства знайдеш і половину здоровя загубиш.
3. Прямо підеш-
нічого не знайдеш, але здоровя збережеш.
- Прокоментуйте
свій вибір, прикріпивши стікер. зі своїи імям до однієї з лісових галявин.
Висновок про цінність здоровя, важливість вибору здорового способу життя.
II етап Актуалізації прийом
"Кошик ідей"
Цей метод
дозволяє зясувати , що знають учні з заданої теми. На дошці кошик, умовна
позначка .Запитання: Запишить все. що вам відомо про фактори, що зміцнюють
здоровя, спочатку учні у зошитах записують, а потім після обміну інформацією у
парах оголошуть свої відповіді, вчитель коротко у вигляді тезисів. записує на
дошці.
Для всі ці факти треба звязати у логічний
ланцюжок
(знайомство з
матеріалом підручника)
на наступному
етапі викоритовується біологічна казка "Правильне життя" для
активізації пізнавальної активності
Правильне життя У якомусь-то краї, а в якому – не пам’ятаю,
жила собі Квіточка. В неї було гарне вбрання із семи пелюсток: сім пелюстків –
сім кольорів. Ось одного чудового ранку, коли наша Квіточка ще спала, до неї
завітала тітонька Лінь. Вона була така приємна, ввічлива, улеслива. Вона
загортала Квіточку – семицвіточку в ковдру і шепотіла їй на вушко: «Люба, спи,
ну навіщо тобі вставати так рано, робити якусь ранкову зарядку, вмиватись,
чистити зуби? Ну кому це потрібно?! Не вставай, поспи ще трошки, поспи...» І
Квіточка - семицвіточка, піддавшись Ліні, повернулась на інший бік і заснула. А
прокинувшись, навіть не помітила збляклої пелюстки у своєму вбранні. Вставши,
Квіточка-семицвіточка вирішила приготувати собі сніданок, а тітонька Лінь тут
як тут: «Покинь ти це дурне діло, стільки часу втрачати, з’їси бутерброд тай
годі по тому!». Квіточка так і зробила, але знову не помітила, як ще одна
пелюстка втратила своє яскраве забарвлення. І ось стала наша Квіточка
товаришувати з тітонькою Лінню: рано не встає, зарядку не робить, не
вмивається, зуби не чистить, дім не прибирає. А посуду в неї брудного
назбиралось, у – у – у – у... Одного дня, коли все на сонці вигравало і
виблискувало чудовими барвами, наша брудна, невмивана, голодна та похмура
Квіточка-семицвіточка пішла на прогулянку. І що б Ви думали побачила свою давню
знайому, таку ж Квіточку, а та має чудовий вигляд, така гарна, чистенька,
пелюстки блищать кожна по- своєму, навколо розноситься прекрасний аромат.
Подивилась на себе наша Квіточка-семицвіточка і соромно їй стало – брудна,
пелюстки зім’яті, колір втратили, не блищать, а аромат... зовсім не той, що був
колись. «Ну ні, – подумала Квіточка, – так більше не буде: вижену Лінь зі свого
дому і почну правильне життя!
- Як квіточці
відновити забарвлення своїх пелюстків?
Гра - пантоміма "квіточка -семіквіточка"
На дошці квітка з
відривними пелюстками. За бажанням діти знімають по одній пелюстці й виконують
вправу- показують пантоміму, а клас відгадує, про що йдеться.
Руханка-
мотивація.
Учасники стають у
коло і , перекидаючи одне одному мяча, продовжують фразу: " Бути здоровим
треба для того ,щоб..
Етап Рефлексії і вправа "Обери
позицію"
Цей вид
діяльності допоможе з'ясувати
, які думки має учень щодо здорового способу життя, тобто після опрацювання
теми, підходять до одного з плакатів "Так", "Ні" , "Не
знаю". Учень повинен бути готовим обгрунтувати свою позицію.
Немає коментарів:
Дописати коментар