Елементи
ноосферної освіти на уроках основ здоров’я
Завданнями шкільного курсу «Основи здоров’я» є формування в
учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров’я
поведінки.
Завданням шкільного курсу
«Основи здоров’я» э формування в учнів свідомого ставлення до свого життя, оволодіння основами здорового способу
життя. Цьому сприяє робота вчителя та учнів , яка спрямована на засвоєння
засобів гармонійного спілкування зі світом, поваги до індивідуальності кожного.
Ноосферне
навчання дає можливість включення до мислення правої та лівої півкуль, що в
свою чергу розвантажує нервову систему, веде до зменшення розумових
навантажень. . Сприйняття інформації за п’ятьма
сенсорними системи (зір, слух, відчуття, нюх, смак) встановлює гармонійну
взаємодію обох півкуль головного мозку; нормалізує біологічні зв’язки (прямі та
зворотні) між мозком і тілом за всіма системами життєзабезпечення.
Прикладом роботи у напрямку впровадження ноосферної освіти
на уроках основ здоров’я можна вважати деякі вправи , які я використовую на різних етапах уроку.
Наприклад, при
проведенні організаційного моменту на початку уроку та створення позитивного
настрою :
Релаксаційна пауза « Я- частина Всесвіту».
Учні повторюють
за вчителем : «Я ціную кожну хвилину свого життя . Я веду здоровий спосіб життя,
тому я красивий(а), сильний(а), витривалий(а), здорова людина. Я бажаю всім
живим істотам на Землі любові, мира, злагоди, здоров’я».
Методика «Кольоропис»
На початку уроку на дошці прикріплюються кольорові смужки й
роздаються на кожну парту .
Кожний колір-
умовний знак емоційного стану ( настрою) учня :
·
Червоний-
радісний, захоплений ;
·
Жовтий-
світлий, приємний;
·
Зелений-
спокійний, врівноважений;
·
Синій-
сумний;
·
Білий
– невизначений , складно відповісти.
Отже, учні піднімають смужку того кольору,
який відповідає їхньому настрою.
Асоціація на тему «Я здоровий»
Пропоную учням на
кольорових аркушах відобразити асоціації
на тему « Я здоровий» ( речення, малюнки , схеми). Обговорення
(за бажанням учнів обговорюються деякі асоціації.) Після обговорення все
складаємо в «Кошик Здоров’я».
Під час проведення сенсорно- моторного етапу
уроку :
Медитативна
вправа « Прогулянка до
літнього лісу» ( під музичний супровід)
Лунає спокійна , приємна мелодія . Учні сидять
вільно, розслабившися. Вони подумки повторюють слова , які промовляє вчитель:
«Літо, тепло, затишно. Я знаходжуся на лісовій галявині . Надя мною гойдаються
верхівки дерев . Шелестить листя. Співають птахи, світить сонце, зігріваючи
землю . У блакитному небі спокійно
пливуть хмаринки. Я слухаю чарівну музику лісу. Мені дихається легко і
вільно. Я відпочиваю».
Наша прогулянка до лісу завершена. Ми радісні
і здорові.
Отже, ноосферні технології прияють
встановленню гармонійної взаємодії правої та лівої півкуль мозку, вони також є
ефективними при вивченні курсу «Основи здоров’я”
Література
- Бех І. Д. Основи здоров’я:
підручник для 5-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В.
Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. – К.: Алатон, 2013. – 180 с.
- Гончаренко М. С. Ноосферное
образование –ключ к здоровью / М. С. Гончаренко, Н. В. Маслова, Н. Г.
Куликова. – М.: Институт холододинамики, 2011. – 124 с.: ил.
- Здоровье детей // Вести.
Харьковский выпуск. – 2014. – № 6 (20 января). – С. 7.
- Ноосферна освіта в Украъні.
Методичний посібник. За ред.. Г. В. Курмишева і Т. В. Олійник. – Х., 2010.
– 333 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар