Вітаю вас в блозі Вікторії Демченко, вчителя основ здоров'я ЗЗСО № 5 м. Токмака Запорізької області.
Сподіваюсь, що на сторінках блогу ви знайдете багато цікавої та корисної інформації.

Творча скарбничка

ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОРИСТАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО

ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАНЬ НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я

методична скарбничка «Компетентнісно орієнтовані завдання для формування

ключових компетентностей».

Актуальність теми досвіду

Українська школа сьогодні переживає процес змін та реформ. Метою освіти є «виховання

відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї

діяльності на користь іншим людям і суспільству» .

У пошуках напрямів реформування освіти вітчизняна практика обрала компетентнісний

підхід. У сучасному складному світі дитині надзвичайно важливо навчитися здобувати знання та

користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня,

формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні

та праці. Тому одним з компонентів формули Нової української школи є новий зміст освіти,

заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в

суспільстві, а компетентнісний підхід визначено як «місток, який поєднує школу з реальним

світом і тими потребами, які ставить перед людиною життя» .

Провідним засобом реалізації мети базової загальної середньої освіти є «запровадження

компетентнісного підходу в навчальний процес загальноосвітньої школи, на основі ключових

компетентностей як результату навчання»

Технологічним інструментом реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі

виступають компетентнісно орієнтовані завдання.

Проте сучасна шкільна освіта спрямована переважно на надання учневі необхідних знань,

вироблення вмінь і навичок, які зазвичай не пов’язані з життям. Предмет «Основи здоров’я»,

метою якого є оволодіння учнями основами здорового способу життя, життєвими навичками,

 активної громадянської позиції, підприємливості, часто зводиться до

розучування алгоритмів поведінки в небезпечних ситуаціях та певних правил.

Під час аналізу чинної програми предмета «Основи здоров’я» яи з’ясувала, що

педагогічна увага вчителя має бути спрямована на формування десяти ключових

компетентностей. У пояснювальній записці чітко визначені уміння, ставлення та навчальні

ресурси для їх формування. Проте очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

з окремих тем передбачають наявність лише знаннєвого компоненту компетентності, ігноруючи

діяльнісний та ціннісний. Таким чином педагоги постають перед проблемою: зазначені у

пояснювальній записці програми предмета «Основи здоров’я» ключові компетентності не завжди

знаходяться у логічному зв’язку з результатами навчальної діяльності учнів; існує дефіцит

компетентнісно орієнтованих завдань для їх досягнення.

Поняття «компетентнісно орієнтоване завдання» є досить новим у вітчизняній педагогіці.

Саме тому існує проблема, пов’язана з недостатньою розробленістю технології конструювання

такого роду завдань, необхідністю чіткого розуміння їхнього місця, значення та шляхів

впровадження в шкільну практику.

Розробка компетентнісно орієнтованих завдань учням для використання

на різних тематичних уроках основ здоров’я.

Методична скарбничка

«Компетентнісно орієнтовані завдання на уроках основ здоров’я»

.

НАЗВА ЗАВДАННЯ УЧНЯМ. МЕТОДИКА ЙОГО ПРОВЕДЕННЯ 

КЛЮЧОВІ ФРАЗИ …

З КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів 

Вправа “Абетка безпеки”

Учням пропонується завантажити мобільний додаток “Абетка безпеки”, який був розроблений

Державною службою України з надзвичайних ситуацій (безкоштовно завантажити мобільний додаток для смартфонів на Android можна в Google Play). Після об'єднання у 4 групи учні виконують  завдання опрацьовуючи  інформацію, яка міститься у додатку:

1 група: Ознайомитися з порядком дій населення при сигналі “Увага всім!” (перегляд відео);

2 група: Інформаційне повідомлення “Якщо ви заблукали у лісі”;

3 група: Інформація на тему “Поведінка під час пожежі”.

4 група: Дії у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів (перегляд відео).

Учні презентують роботу  від імені певної групи людей: акторів, режисерів, учнів чи вчителів (обирають за жеребом).

Інформаційно-цифрова компетентність

отримувати інформацію з використанням ІКТ щодо … безпеки

Знаннєвий компонент

Учні:

називають: 

- - ознаки надзвичайних ситуацій; 

- види і рівні надзвичайних ситуацій; 

- права і обов’язки людини при надзвичайних ситуаціях та в період ліквідації їх наслідків;

наводять приклади: 

- надзвичайних ситуацій природного, техногенного і соціального походження.

Вправа “Квіточка”

Учні об'єднуються в групи за кольорами, які обирають наосліп зі скриньки.  Кожна група отримує вирізану з кольорового картону квітку та інструкцію до виконання вправи. 

Інструкція: “Уявіть, що квітка – це наша пам’ять. Що потрібно робити, щоб квіточка жила і добре росла? Запишіть на пелюстках квітки, які фактори позитивно впливають на пам'ять людини.”

Після виконання завдання кожна група презентує свою квітку.

Екологічна грамотність і здорове життя - формування в учнів відповідального ставлення до свого здоров’я.

Учень називає чинники, що сприяють і перешкоджають розвитку інтелекту; наводить принципи ефективного запам’ятовування, концентрації уваги.

Вправа “Анаграма”

Групи (заздалегідь утворюємо групи за принципом співставлення шматочків пазлу) отримують QR-коди в яких записано терміни до вивченої теми; в словах, перемішано порядок букв. Їх завдання встановити правильну послідовність букв та дати визначення отриманого слова.

Інформаційно-цифрова компетентність - формувати в учнів вміння отримувати інформацію з використанням ІКТ.

Учень оперує поняттями з обраної теми.

Вправа “Пам'ятка”

Завдання виконується в парах; учні розподіляють між собою обов'язки,  обираючи художника та фотографа. Їх завдання створити пам'ятку для учнів початкової школи “Як запам'ятати навчальний матеріал”. 

Для виконання завдання учням потрібні: аркуш паперу А-4, різнокольорові фломастери та стікери, смартфон. Художник покроково малює на папері по одному елементу пам'ятки.  Фотограф кожен елемент пам'ятки фотографує на смартфон. З отриманих фото учні створюють фільм “Як запам'ятати навчальний матеріал” за допомогою додатку “Google Фото”.

Інформаційно-цифрова компетентність - формувати в учнів уміння отримувати інформацію з використанням ІКТ.; соціальна компетентність - формувати вміння працювати в команді.

Учень наводить принципи ефективного запам’ятовування; уміє користуватися прийомами ефективного читання і запам’ятовування.

Вправа “Правила збереження пам'яті” 

Учні працюють у парах, кожна пара обирає QR-код, скануючи який отримує посилання. Опрацювавши інформацію, презентують свій прийом збереження пам'яті, коментуючи на що спрямована користь від виконання запропонованих дій. 

Під час презентації створюється загальна пам'ятка “Збережи пам'ять до старості” за допомогою ресурсу Google Клас.

Інформаційно-цифрова компетентність. 

Учень вміло застосування  ІКТ для підготовки презентацій власних проектів; Екологічна грамотність і здорове життя.

відповідально ставиться до свого здоров’я та здоров’я інших людей.

уміють: 

- користуватися прийомами ефективного … замам’ятовування

 Вправа “Пам'ятка”


В наступному навчальному році у вашому житті відбудеться значна подія - іспити. Це важливий етап, який є підсумком наполегливої девятирічної роботи над формуванням знань та вмінь. Пропоную Вам визначитися, як підготуватися до іспитів, щоб результат іспиту задовольнив ваші вимоги.

Завдання виконується в парах; учні розподіляють між собою обов'язки,  обираючи художника та фотографа. Їх завдання створити відео пам'ятки про підготовку до іспиту:

  1. на літніх канікулах;
  2. протягом навчального року;
  3. за кілька тижнів до іспиту;
  4. напередодні іспиту;
  5. у день іспиту.

Для виконання завдання учням потрібні: аркуш паперу А4, різнокольорові фломастери та стікери, смартфон. Художник покроково малює на папері по одному елементу пам'ятки.  Фотограф кожен елемент пам'ятки фотографує на смартфон. З отриманих фото учні створюють фільм “Як запам'ятати навчальний матеріал” за допомогою додатку “Google Фото”. Кожна група відправляє відео в чат Viber або Telegram, який був створений тренером для учасників даного тренінгу.

Здоров'я і безпека

Інформаційно-цифрова компетентність; соціальна компетентність.

 
Вправа «Холістична модель здоров’я»
 

Учні об’єднуються в групи: «Фізичне здоров’я», «Психічне здоров’я», «Соціальне здоров’я»,

«Духовне здоров’я», «Взаємозв’язок складових здоров’я». Учитель пропонує опрацювати теоретичний матеріал складових здоров’я і шляхів їхнього формування. Опрацювання матеріалу відбувається методом «Джигсоу».

Здоров'я і безпека

Інформаційно-цифрова компетентність:

-аналізувати, порівнювати та

критично оцінювати

достовірність і надійність

джерел даних, інформації та цифровий контент.

 Вправа «Сам собі дієтолог»


Вчитель пропонує учням оцінити рівень власного фізичного навантаження та за допомогою спеціальних додатків у смартфонах підрахувати калорійність продуктів і страв розробити власне денне меню, враховуючи принципи раціонального харчування. Розробки можна об’єднати в збірки за рівнем навантаження та розмістити на блозі вчителя або класу для загального користування.

Здоров'я і безпека

Екологічна грамотність і здорове життя:

-визначати взаємозв’язок складників здоров’я;

дотримуватися правил особистої гігієни, збалансованого харчування і рухової активності;

Математична компетентність:

-застосовувати знання з математики (формули, графічні й статистичні методи, розрахунки, моделі) для розуміння соціальних явищ, вирішення побутових питань та життєвих ситуацій.

Вправа «Куди звернутися за допомогою?»


Вчитель наголошує, що певні проблеми молоді краще вирішувати за допомогою спеціалістів.

Спочатку учні працюють в парах та заповнюють таблицю відповідності: проблема – куди звернутися. Потім вчитель анонсує заклади соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді міста, Всеукраїнські «гарячі лінії». Учні об’єднуються в групи, за посиланням вивчають спектр послуг та рекламують ці заклади. Контактні телефони та адреси записують в таблицю-пам’ятку.

Здоров'я і безпека

Соціальна (А) та громадянська (Б) компетентності:

Уміння (Б):

-реалізовувати громадянські права та свободи, зокрема ті, що стосуються власного добробуту, здоров’я та безпеки в щоденних ситуаціях

Ставлення (Б):

-повага до прав людини;

- громадянська відповідальність за особистий і суспільний добробут;

-демократична культура.

 





Подорож цікавими стежинами до "Країни міцного здоров'я"

Конспект уроку




              


SMART-урок "Особливості харчування підлітків 6 клас". Завантажити

Урок на тему: "Пожежна безпека". Переглянути

Урок на тему: "Оздоровча система". Переглянути



       

Буклет "Ми за здоровий спосіб життя"
автор учень 9-Б класу Демченко Артем






Моє портфоліо



Презентація до уроку "Особливості догляду за зубами та ротовою порожниною"
                                                                                                                              
                                                                                                                                                                                                                                                                                                             





Проект "Палкі серця"
Всеукраїнський конкурс "Моральний вчинок"



              

Немає коментарів:

Дописати коментар