Вітаю вас в блозі Вікторії Демченко, вчителя основ здоров'я ЗЗСО № 5 м. Токмака Запорізької області.
Сподіваюсь, що на сторінках блогу ви знайдете багато цікавої та корисної інформації.

29/11/2017

Розвиток критичного мислення на уроках основ здоров"я.









З розвитком інформаційних технологій вчитель вже не виступає єдиним джерелом знань, передача знань від педагога до учня  перестає бути основним завданням навчального процесу . Треба навчити учня самостійно здобувати інформацію , аналізувати та застосовувати у житті.
Використання інтерактивних технологій , поєднання індивідуальної і групової роботи на уроці буде ефективним у вирішенні цієї задачі.
Сучасний ринок праці вимагає від випускника здатності застосовувати теоретичі знання у нестандартних життєвих ситуаціях, що постійно змінюються. Ринок праці вимагає від сучасної людини вміння навчатися упродовж усього життя , критично мислити, працювати в команді.
В концепції "Нова школа " критичне мислення віднесено до наскрізних умінь, що пронизують усі компетентності.
А чинна навчальна програма предмета "Основи здоровя"(5-9 класи) результатом навчання визначає розвиток здоровязбережувальних компетентностей учнів , і разом з тим творчого та критичного мислення.

Для того щоб успішно діяти в світі , що змінюється, учні повинні вміти осмислювати інформацію, відкидати те, що не має відношення до справи.
Одже, школа повинна вчити мислити.
 Відповідно до базової моделі формування критичного мислення здійснюється за трьома етапами:
І. Виклик (актуалізація)
ІІ. Осмислення (вивчення нового матеріалу)
ІІІ. Рефлексія (консолідація).
 На кожному з цих етапів доцільно використовувати певні вправи.
Наприклад, на своїх уроках на  етапі "Виклик" я викоритовую вправи: мозковий штурм, Що це? (чорний ящик), Цікаві статистичні дані, біологічні казки.
Активізації пізнавальної діяльності учнів, підвищенню їх інтересу до знань, поглибленню та свідомому засвоєнню знань з питань охорони здоров’я сприяє подача наукової інформації в незвичайній алегоричній формі – в формі казок, легенд, притч, які мають інформаційне та емоційне збагачення сприйняття, мислення і почуттів школяра за рахунок використання цікавого матеріалу, що дає можливість різнобічно пізнати певну проблему, пов’язану зі збереженням і зміцненням здоров’я. Використання біологічних казок, легенд, притч є незамінним для реалізації програм щодо формування здорового способу життя, профілактики негативних явищ, проявів девіантної поведінки. В них поєднується наукова інформація, естетична насолода, розуміння сенсу життя та здоров’я в житті людини. Казкові та стародавні історії активізують пам'ять, роблять вивчення та закріплення нового матеріалу цікавим, живим, емоційно насиченим. В казках, легендах, притчах міститься значний освітній та виховний потенціал. Вони сприяють формуванню не тільки біологічних знань, але і вихованню загальнолюдських якостей.
При вивченні теми "Особиста Гігієна" ( 6 клас) використовую  казку  "Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну"
На етапі "Осмислення" використовую вправи: "Фішбоун" "Карта памяті" та інші.

Хочу зупинитися на вправі "Фішбоун"(Рибна кістка)
     
Cвою назву інструмент дістав через те, що його візуальне зображення нагадує рибну кістку. Він дозволяє учням "розбити " загальну проблемну тему на низку причин та аргументів. Застосування цього прийому допоможе учням розуміти важливість аргументації. Я використовую цей метод при вивченні тем: "Шкідливі звички", "Надзвичайні ситуації", "Безпека в побуті".





Метод концептуальних карт або карт пам'яті або кластери.

Зазвичай ті, хто навчається, пишуть конспекти, що складаються з визначень, цитат, дат, списків тощо. Під час їх підготовки здебільшого використовують принципи запам'ятовування, які пов'язують з діяльністю лівої півкулі головного мозку. Вона відповідає за мову, логіку, складання списків, операції з числами і не враховує такої здатності пам'яті, як асоціативність. Цей метод такаж дієвий при вивчення різних тем на етапі "Осмислення".





 Сенкан.
     
 Французи придумали вірш, який назвали «сенкан». Кажуть, у вільному перекладі це означає «п’ять натхнень» або «п’ять талантів».
     Сенкан— інноваційний прийом на узагальнення. Використовую на етапі "Рефлексії".
     Правила написання цього чуда такі:
     Перший рядок – іменник, або поняття, яке власне і потрібно осмислити.
     Другий рядок – два прикметника. Вони дають опис властивостей або ознак вибраного для сенкану предмета чи об’єкта.
     Третій рядок – три дієслова: дії, які виконує цей об’єкт.
     Четвертий рядок – речення із чотирьох слів, яке передає особисте відношення автора сенкану до предмету чи об’єкту.
     В п’ятому рядку міститься одне слово – синонім іменника або ваші асоціації до цього слова.
     Я використовую цей прийом на етапі рефлексії для синтезу та узагальнення отриманої інформації з метою активізації творчих здібностей учнів. Це може бути як індивідуальна форма роботи (домашнє завдання, практична вправа), так і групова (конкурс сенканів на визначену тему, аналіз неповного сенкану і доповнення невистачаючої частини). Учням подобаються ці завдання. Сенкан має свої правила і тому треба навчити формулювати свої знання чітко, коротко, відокремлювати найголовніше. І до однакових образів діти складають різні сенкани в залежності від того, що привертає їх увагу, чи більше вражає .





 Дерево рішень.
   
 Дуже часто нам приходиться робити вибір між чимось значущим для нас і тим, що нам важливо для нашого здоров'я.
    Чи завжди людина вибирає на користь свого здоров'я?
    Чи, можливо, піддається тим спокусам, які нав'язуються оточенням, рекламою, чи є результатом власної некомпетентності.
    І такі рішення людина приймає тільки сама.
    Практична робота «Дерево рішень» представляє собою чарівне дерево, яке має різні контури зліва і справа. На ньому можуть дозрівати плоди, які ви любите, а може й нічого не вирости. Корні цього дерева – це ваші рішення, а плоди – результат рішень: соковитий плід або суха мертва гілка. Все залежить від вас!
    Наприклад, ви вирішили, що будете їсти багато солодкого, солоного, гострого, жирного, тому що ви це любите. Тоді ваш вибір в лівій частині дерева, це один з чорних сухих коренів, які має сухі мертві гілки.
    Якщо ви приймаєте рішення – раціонально і різноманітно харчуватися, виконувати правила гігієни, відмовитися від шкідливих звичок, то ваш вибір – корінь з правої частини дерева, потужний, живий, наповнений соками, який живить всім необхідним плоди та листя.
    В результаті ця частина дерева – зелена з красивими здоровими плодами.


 Розумію, яку велику роль відіграє сучасний педагог у формуванні критичного мислення учнів, тому у подальшому буду викоритовувати на своїх уроках різноманітні методи формування критичного мислення .
    








Немає коментарів:

Дописати коментар