З розвитком інформаційних
технологій вчитель вже не виступає єдиним джерелом знань, передача знань від
педагога до учня перестає бути основним
завданням навчального процесу . Треба навчити учня самостійно здобувати
інформацію , аналізувати та застосовувати у житті.
Використання
інтерактивних технологій , поєднання індивідуальної і групової роботи на уроці
буде ефективним у вирішенні цієї задачі.
Сучасний ринок праці
вимагає від випускника здатності застосовувати теоретичі знання у нестандартних
життєвих ситуаціях, що постійно змінюються. Ринок праці вимагає від сучасної
людини вміння навчатися упродовж усього життя , критично мислити, працювати в
команді.
В концепції "Нова
школа " критичне мислення віднесено до наскрізних умінь, що пронизують усі
компетентності.
А чинна навчальна
програма предмета "Основи здоровя"(5-9 класи) результатом навчання
визначає розвиток здоровязбережувальних компетентностей учнів , і разом з тим
творчого та критичного мислення.
Для того щоб успішно
діяти в світі , що змінюється, учні повинні вміти осмислювати інформацію,
відкидати те, що не має відношення до справи.
Одже, школа повинна вчити
мислити.
Відповідно до базової моделі формування
критичного мислення здійснюється за трьома етапами:
І. Виклик (актуалізація)
ІІ. Осмислення (вивчення
нового матеріалу)
ІІІ.
Рефлексія (консолідація).
На кожному з цих етапів доцільно
використовувати певні вправи.
Наприклад, на своїх
уроках на етапі "Виклик" я
викоритовую вправи: мозковий штурм, Що це? (чорний ящик), Цікаві статистичні
дані, біологічні казки.
Активізації пізнавальної
діяльності учнів, підвищенню їх інтересу до знань, поглибленню та свідомому
засвоєнню знань з питань охорони здоров’я сприяє подача наукової інформації в
незвичайній алегоричній формі – в формі казок, легенд, притч, які мають
інформаційне та емоційне збагачення сприйняття, мислення і почуттів школяра за
рахунок використання цікавого матеріалу, що дає можливість різнобічно пізнати
певну проблему, пов’язану зі збереженням і зміцненням здоров’я. Використання
біологічних казок, легенд, притч є незамінним для реалізації програм щодо
формування здорового способу життя, профілактики негативних явищ, проявів
девіантної поведінки. В них поєднується наукова інформація, естетична насолода,
розуміння сенсу життя та здоров’я в житті людини. Казкові та стародавні історії
активізують пам'ять, роблять вивчення та закріплення нового матеріалу цікавим,
живим, емоційно насиченим. В казках, легендах, притчах міститься значний
освітній та виховний потенціал. Вони сприяють формуванню не тільки біологічних
знань, але і вихованню загальнолюдських якостей.
При вивченні теми
"Особиста Гігієна" ( 6 клас) використовую казку
"Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну"
На етапі "Осмислення"
використовую вправи: "Фішбоун" "Карта памяті" та інші.
Хочу зупинитися на вправі "Фішбоун"(Рибна кістка)
Cвою назву інструмент дістав через те, що
його візуальне зображення нагадує рибну кістку. Він дозволяє учням
"розбити " загальну проблемну тему на низку причин та аргументів.
Застосування цього прийому допоможе учням розуміти важливість аргументації. Я
використовую цей метод при вивченні тем: "Шкідливі звички",
"Надзвичайні ситуації", "Безпека в побуті".
Метод концептуальних карт або карт пам'яті
або кластери.
Зазвичай ті, хто
навчається, пишуть конспекти, що складаються з визначень, цитат, дат, списків
тощо. Під час їх підготовки здебільшого використовують принципи
запам'ятовування, які пов'язують з діяльністю лівої півкулі головного мозку.
Вона відповідає за мову, логіку, складання списків, операції з числами і не
враховує такої здатності пам'яті, як асоціативність. Цей метод такаж дієвий при
вивчення різних тем на етапі "Осмислення".
Сенкан.
Французи придумали вірш, який назвали
«сенкан». Кажуть, у вільному перекладі це означає «п’ять натхнень» або «п’ять
талантів».
Сенкан— інноваційний прийом на
узагальнення. Використовую на етапі "Рефлексії".
Правила написання цього чуда такі:
Перший рядок – іменник, або поняття, яке
власне і потрібно осмислити.
Другий рядок – два прикметника. Вони дають
опис властивостей або ознак вибраного для сенкану предмета чи об’єкта.
Третій рядок – три дієслова: дії, які
виконує цей об’єкт.
Четвертий рядок – речення із чотирьох
слів, яке передає особисте відношення автора сенкану до предмету чи об’єкту.
В п’ятому рядку міститься одне слово –
синонім іменника або ваші асоціації до цього слова.
Я використовую цей прийом на етапі
рефлексії для синтезу та узагальнення отриманої інформації з метою активізації
творчих здібностей учнів. Це може бути як індивідуальна форма роботи (домашнє
завдання, практична вправа), так і групова (конкурс сенканів на визначену тему,
аналіз неповного сенкану і доповнення невистачаючої частини). Учням подобаються
ці завдання. Сенкан має свої правила і тому треба навчити формулювати свої
знання чітко, коротко, відокремлювати найголовніше. І до однакових образів діти
складають різні сенкани в залежності від того, що привертає їх увагу, чи більше
вражає .
Дерево рішень.
Дуже часто нам приходиться робити вибір між
чимось значущим для нас і тим, що нам важливо для нашого здоров'я.
Чи завжди людина вибирає на користь свого
здоров'я?
Чи, можливо, піддається тим спокусам, які
нав'язуються оточенням, рекламою, чи є результатом власної некомпетентності.
І такі рішення людина приймає тільки сама.
Практична робота «Дерево рішень»
представляє собою чарівне дерево, яке має різні контури зліва і справа. На
ньому можуть дозрівати плоди, які ви любите, а може й нічого не вирости. Корні
цього дерева – це ваші рішення, а плоди – результат рішень: соковитий плід або
суха мертва гілка. Все залежить від вас!
Наприклад, ви вирішили, що будете їсти
багато солодкого, солоного, гострого, жирного, тому що ви це любите. Тоді ваш
вибір в лівій частині дерева, це один з чорних сухих коренів, які має сухі
мертві гілки.
Якщо ви приймаєте рішення – раціонально і
різноманітно харчуватися, виконувати правила гігієни, відмовитися від шкідливих
звичок, то ваш вибір – корінь з правої частини дерева, потужний, живий,
наповнений соками, який живить всім необхідним плоди та листя.
В результаті ця частина дерева – зелена з
красивими здоровими плодами.
Розумію, яку велику роль відіграє сучасний
педагог у формуванні критичного мислення учнів, тому у подальшому буду
викоритовувати на своїх уроках різноманітні методи формування критичного
мислення .
Немає коментарів:
Дописати коментар